Kupno domu – porady

domy jednorodzinne

fot. domy jednorodzinne

Zarówno kupno domu, jak i jego budowa wiążą się z dużym wydatkiem. Najczęściej jest to inwestycja na całe życie, dlatego budzi wiele emocji. Jak rozsądnie wybrać dom na lata, w którym będą dorastały dzieci, a z czasem również i wnuki? Na co zwrócić uwagę przed podpisaniem umowy kupna u notariusza?

Zakup domu zwykle poprzedzony jest długim okresem poszukiwań. Jednak kiedy nareszcie znajdzie się ten wymarzony, nie warto ulegać emocjom i bez zastanowienia biec do banku. Zanim zapadnie ostateczna decyzja, trzeba sprawdzić kilka ważnych informacji, zadbać o odpowiednie dokumenty i poznać procedury związane z transakcją.

Po pierwsze należy dokładnie obejrzeć dom i MPZP dla obszaru, w jakim się znajduje. Być może w niedalekiej przyszłości, w pobliżu powstanie uciążliwy węzeł komunikacyjny lub hałaśliwy przemysł. W tym celu wystarczy udać się do Urzędu Gminy, gdzie znajdują się odpowiednie dokumenty udostępniane na miejscu do wglądu.

Po drugie, bardzo ważny jest stan techniczny domu. Aby dowiedzieć się wszystkiego o kondycji budynku i ewentualnych inwestycjach remontowych, które należałoby wykonać w najbliższej przyszłości, warto zatrudnić eksperta. Fachowiec oceni stan wentylacji, stolarki, tynków, przyłączy, murów, instalacji i urządzeń grzewczych. Jeśli cena transakcyjna nie jest adekwatna do stanu technicznego budynku, opinia eksperta będzie dobra podstawą do negocjacji ze sprzedającym.

Porady przy kupnie domu dotyczą także rozeznania stanu prawnego nieruchomości. Osoba sprzedająca musi być właścicielem domu lub posiadać do tego stosowne uprawnienia, np. być użytkownikiem wieczystym. Takie informacje są zapisane w dziale drugim księgi wieczystej. Dział trzeci informuje z kolei o obciążeniach ciążących na nieruchomości, np. o hipotekach.

Na koniec dobrze jest porównać wpis i wyrys z ewidencji gruntów do danych ujawnionych w pierwszym dziale księgi. Zostaną one bowiem przytoczone w części umowy transakcyjnej, która opisuje nieruchomość.

Umowa kupna-sprzedaży nieruchomości powinna być sporządzona w formie aktu notarialnego. Koszty sporządzenia takiego dokumenty pokrywa nabywca wraz z wynagrodzeniem dla notariusza, podatkiem od czynności cywilno-prawnych i opłatą sądową za wpis do księgi wieczystej o nowym właścicielu. Warto także wcześniej dowiedzieć się, jaka będzie wysokość tych wszystkich należności by ująć je np. we wniosku kredytowym. Oprócz upragnionego kompletu kluczy, sprzedawca ma obowiązek przekazać nabywcy komplet niezbędnych dokumentów dotyczących nieruchomości, w tym pozwolenie na budowę, dokumentację architektoniczną i dziennik budowy.REKLAMAPK

Sending
Ocena artykułu
0 (0 głosy)