Grunty rolne coraz droższe

W pierwszym półroczu 2013 r. zainteresowanie gruntami rolnymi sprzedawanymi przez Agencję Nieruchomości Rolnych było niższe niż przed rokiem. Pomimo tego odnotowano po raz kolejny wzrost średniej ceny sprzedaży.

Agencja Nieruchomości Rolnych w I półroczu 2013 r. sprzedała grunty rolne o łącznej powierzchni 55 tys. ha. Nie udało się jednak poprawić rekordowego wyniku osiągniętego w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wówczas łączna sprzedana powierzchnia przekroczyła 62,2 tys. ha.
Inwestycję w grunty rolne należy traktować jako długoterminową. Z danych ANR wynika, że nawet w krótkim okresie tego typu nieruchomości charakteryzują się ponadprzeciętnymi wzrostami cen.

Pomimo mniejszego popytu na grunty rolne sprzedawane przez ANR średnia cena transakcyjna w II kw. br. wyniosła 21 308 zł/mkw. i była aż o 10% wyższa w stosunku do średniej z końca ubiegłego roku. W ten sposób, po raz pierwszy w historii średnia cena dla całego kraju przekroczyła poziom 20 tys. zł/ha. W porównaniu do danych z końca 2010 r. średnia cena gruntów rolnych sprzedawanych przez ANR wzrosła już o 39%.

Grunty rolne kupowane są przez rolników, którzy chcą powiększyć areał swoich upraw oraz przez inwestorów dostrzegających wzrostowy potencjał inwestycji. Dla rolników najważniejszym kryterium zakupu będzie klasa żyzności gleby, natomiast dla inwestorów, którzy chcą na tym zarobić w przyszłości – wprost przeciwnie. Jeśli grunty będą niskiej klasy w przyszłości będą oni mogli ubiegać się o zmianę ich przeznaczenia, czego rezultatem będzie znaczny wzrost wartości przy dalszej sprzedaży, np. pod budowę.

W II kw. br. najwyższe średnie ceny transakcyjne odnotowano w województwach: kujawsko-pomorskim, opolskim oraz dolnośląskim. Najniższe zaś w podkarpackiem, lubuskiem oraz Lubelskiem. W tabeli dla porównania przedstawiono również średnie ceny gruntów rolnych odnotowane w II kw. ubiegłego roku. Co ciekawe dwucyfrowe wzrosty cen w ujęciu rocznym odnotowano zarówno w najdroższych jak i najtańszych województwach.

ceny

fot. ceny

REKLAMAPK

Sending
Ocena artykułu
0 (0 głosy)