Wiata garażowa – budowa wiaty drewnianej krok po kroku i nie tylko

Wiata bez pozwoleia

Każdy właściciel auta prędzej czy później dostrzeże zalety posiadania garażu. Przede wszystkim zabezpiecza on auto przed niekorzystnym wpływem opadów atmosferycznych, promieni słonecznych oraz mrozu, a przy okazji pozwala zaoszczędzić sporo czasu na skrobaniu, odśnieżaniu szyb i rozgrzewaniu samochodu, kiedy rano spieszymy się do pracy.  Gdy jednak nie mamy możliwości budowy garażu, świetną alternatywą będzie wiata garażowa. Może ona także służyć jako dodatkowe miejsce postojowe dla gości lub dla drugiego samochodu.

Wiata garażowa drewniana – zalety

Budowa garażu to często spory wydatek, mocno obciążający domowy budżet. Nierzadko dochodzi do tego problem związany z kształtem i wielkością działki czy wymogami dotyczącymi jej zagospodarowania. Na szczęście wiata garażowa drewniana małej wielkości nie musi często ich spełniać. Dodatkowe atuty takiej konstrukcji to jej lekkość oraz łatwość wykonania i rozbiórki.

Wiata garażowa – wymogi prawne

Dużym ułatwieniem z pewnością okaże się fakt, że w niektórych przypadkach do budowy wiaty nie trzeba mieć pozwolenia, a wystarczy jedynie zgłoszenie, którego należy dokonać przed rozpoczęciem robót. Brak odpowiedzi ze strony starostwa oznacza odpowiedź pozytywną.

Zgodnie z przepisami prawa budowlanego z dnia 7 lipca 1994 r. (Dz.U. Nr 89, poz. 414) budowa wolnostojących parterowych budynków gospodarczych, wiat i altan  o powierzchni nieprzekraczającej 25 m ² nie wymaga uzyskania pozwolenia. Należy tylko pamiętać, że łączna liczba tych obiektów na działce nie może przekraczać dwóch na każde 500 m ² powierzchni działki.

Wiata garażowa wymaga więc projektu budowlanego i pozwolenia na budowę dopiero, jeśli jej powierzchnia ma przekraczać 25 m ².

Zgłaszając budowę wiaty garażowej w urzędzie, należy złożyć wymienione poniżej dokumenty:

  • podanie do starostwa, w którym zgłosimy chęć budowy wiaty;
  • oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością do celów budowlanych;
  • kopię mapy zasadniczej z zaznaczoną lokalizacją planowanej inwestycji;
  • szkic i parametry techniczne wiaty.

Jak zbudować wiatę garażową – wybór materiału

Decydując się na budowę wiaty, należy oczywiście przemyśleć, z jakiego materiału będzie wykonana. Obecnie dużą popularnością cieszy się wiata garażowa drewniana, która może być także prawdziwą ozdobą posesji.

Jeśli wiata ma być elementem dekoracyjnym, można wykonać ją z bardzo wytrzymałych elementów łukowych z drewna sosnowego. Drewno takie klejone jest warstwowo. Do montażu elementów między sobą stosuje się stalowe łączniki. Po wykonaniu konstrukcji należy ją dokładnie pomalować impregnatem, który zapewni zdrowy wygląd drewna i jego trwałość na długie lata. Dach konstrukcji można pokryć dachówką cementową bądź ceramiczną, papą, gotową konstrukcją z pleksi lub gontem bitumicznym.

Budowa wiaty drewnianej

fot. Budowa wiaty drewnianej

Inną propozycją jest montaż wiaty składającej się z płyt poliwęglanowych. Jest to wytrzymały i elastyczny materiał wyróżniający się wysokimi walorami estetycznymi.

Ciekawym rozwiązaniem może okazać się też montaż wiaty systemowej. Kupujemy wtedy zestaw zawierający gotowe elementy do składania wiaty. Do produktu dołączona jest oczywiście szczegółowa instrukcja, opisująca jak powinna przebiegać budowa wiaty krok po kroku.  Jeśli nie wiesz, jak zbudować wiatę stalową samodzielnie, taka decyzja może zdecydowanie ułatwić sprawę.

Można także zdecydować się na postawienie wiaty garażowej z aluminiowych profili. W porównaniu z drewnianą konstrukcją potrzebuje ona mniej miejsca. Przestrzenie między aluminiowymi profilami mogą być otwarte lub przesłonięte np. tworzywem sztucznym.

Budowa wiaty blaszanej krok po kroku

fot. Budowa wiaty blaszanej krok po kroku

Budowa wiaty garażowej  – lokalizacja

Wiata garażowa może być samodzielnym obiektem lub przylegać do ściany domu, która stanowi wtedy pewną, dodatkową podporę. Musimy przy tym pamiętać, że wiata garażowa przyścienna powinna być umiejscowiona tak, aby był do niej zapewniony wygodny dojazd.

Jak każdy inny obiekt budowlany wiatę garażową obejmują regulacje prawne mówiące o minimalnych odległościach od granicy z sąsiednią działką. Przepisy te zawiera Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690) (Dział II – Zabudowa i zagospodarowanie działki budowlanej):

Jeżeli wiata ma pełną ścianę od strony granicy z sąsiednią działką, minimalna odległość nie może być mniejsza niż 3 m.
Jeżeli wiata ma ażurową ścianę od strony granicy z sąsiednią działką, minimalna odległość nie może być mniejsza niż 4 m.

Wyżej wymienione wytyczne  należy spełnić, chyba że warunki zabudowy dla danego terenu w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP) mówią inaczej.

Wiata garażowa – koszt budowy

Koszt budowy wiaty może wynosić od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Zależy on przede wszystkim od użytych materiałów oraz od tego, czy nasza wiata garażowa ma być jedynie dachem na słupkach, czy może bardziej skomplikowaną konstrukcją. Oczywiście na koszt przedsięwzięcia wpływa także to, czy montaż wykonujemy samodzielnie, czy zlecamy go doświadczonej firmie.

Budowa wiaty drewnianej krok po kroku

fot. Budowa wiaty drewnianej krok po kroku

Budować wiatę samemu, czy skorzystać z gotowych rozwiązań?

To zasadnicze pytanie, które powinno się zadać na początku. W internecie znaleźć można wiele poradników dotyczących tego, jak zbudować wiatę. Należy jednak pamiętać, że własnoręczna budowa wiaty drewnianej bywa nawet ostatecznie droższa od gotowych rozwiązań proponowanych przez producentów gotowych wiat garażowych. Wiata systemowa do samodzielnego montażu jest dostępna już za kilka tysięcy złotych, podczas gdy budowa garażu około 20 tys. zł., choć gotowe rozwiązania nie każdemu muszą się podobać. Dla wymagających pracownie architektoniczne tworzą oddzielne projekty wiat i garaży wolnostojących. W tym wypadku trzeba jednak oczywiście liczyć się z większym wydatkiem i dłuższym czasem realizacji.

 

Sending
Ocena artykułu
1.33 (3 głosów)