Rewitalizacja Dworca Głównego we Wrocławiu

rewitalizacja

fot. rewitalizacja

Dworzec Główny we Wrocławiu ma ponad 150 lat. Dopiero niedawno doczekał się kompleksowej rewitalizacji, która przywróciła gmachowi świetność. Jej generalnym wykonawcą, wybranym w drodze przetargu, została spółka Budimex SA. Udział w odnowie budynku brały także inne firmy w roli podwykonawców, np. Castellum, która prowadziła prace konserwatorskie na przedmiotowym obiekcie. Wszyscy wykonawcy otrzymali dyspozycję aby zachować unikalny, XIX wieczny klimat gmachu.

rewitalizacja

fot. rewitalizacja

Prace budowlane i renowacyjne na terenie Dworca Głównego we Wrocławiu trwały ponad 2 lata. Niemały udział w restauracji budynku miała firma Baumit, która przez cały okres trwania rewitalizacji dostarczała materiały niezbędne do modernizacji, a także służyła fachowym doradztwem w zakresie doboru odpowiednich technik i produktów renowacyjnych.

Dworzec Główny we Wrocławiu rokrocznie wita i żegna tysiące podróżnych przybywających do stolicy Dolnego Śląska. Gmach został wzniesiony ponad półtora wieku temu. Od tamtej pory z każdym rokiem tracił swój blask. Ściany stały się zawilgocone i brudne, a podłoga pozapadana. Ogólnie panujący nieporządek zniechęcał pasażerów do przebywania na terenie obiektu.

rewitalizacja

fot. rewitalizacja

Prace budowlane rozpoczęto w kwietniu 2010 roku. Wówczas ma plac budowy wjechały ciężkie maszyny. Przedsięwzięcie podzielono na kilka etapów. Podczas pierwszego etapu wybudowano Pawilon Południowy i zmodernizowano tunele przejścia podziemnego na całej osi budynku peron5 i 4 oraz windy.Po oddaniu do użytku remontowanych peronów, prace zostały przeniesione na kolejne.

W drugim etapie przebudowano i wymieniono instalacje wewnątrz budynku. Rozpoczęto także budowę podziemnego parkingu pod placem, przed głównym wejściem.

rewitalizacja

fot. rewitalizacja

W trzecim etapie udostępniono podróżnym tzw. „tunel miejski” Dworca Głównego i kontynuowano dalszą przebudową budynku wraz z garażem podziemnym.

Ostatni etap zakończył prace na terenie budynku i oddano go do użytku podróżnym.

Dostawcą materiałów budowlanych była firma Baumit. Jej produkty wykorzystywała firma Budimex oraz Castellum.
We wszystkich piwnicach dworca wykorzystano obrzutkę renowacyjną SV 61, tynk renowacyjny gruboziarnisty SG 68 oraz tynk Sanova EinlagenTrassputz to składniki trójwarstwowego systemu renowacyjny WTA firmy Baumit.. w pomieszczeniach wewnątrz budynku zastosowano tynk wapienno – cementowy Baumit LL66.

rewitalizacja

fot. rewitalizacja

We wnętrzach, które wymagały prac konserwatorskich, szczególnie tych z polichromią użyto tynku czysto wapiennego Baumit RK 38. Z kolei wszystkie profile ciągnione oraz elementy odlewane w formach obiektu zostały wykonane przy pomocy zapraw sztukatorskich FG88, FF89, SM 86, SG 87 firmy Baumit. Do montażu cegły klinkierowej w korytarzu prowadzącym do peronów użyto zaprawy murarskiej Baumit Klinkier S w kolorze beżowym. Wszystkie prace na nowych i przemurowania starych elementów konstrukcji przeprowadzono za pomocą zaprawy murarskiej Baumit MM100. Tynk gipsowy Baumit Ratio L zastosowany został na wszystkich nowych ścianach wewnątrz Dworca Głównego.

Pracownicy firmy Castellum obecni są na placu budowy od kwietnia 2010 roku aż do dziś. W kulminacyjnym momencie w budynku dworca pracowało 260 pracowników z Castellum. Współpraca firmy Baumit z firmami Budimex i Castellum nie polegała tylko na dostarczaniu materiałów na plac budowy, ale także na opracowaniu koniecznych programów technologicznych, które przygotował Maciej Iwaniec, Manager ds. Renowacji Zabytków w firmie Baumit.

rewitalizacja

fot. rewitalizacja

rewitalizacja

fot. rewitalizacja

Aby dobrać najlepszą technologię sprawdzono najpierw zasolenie podłoży i przyczepność tynków. Jak podkreśla mgr inż. Dariusz Hałon, Kierownik Projektu z firmy Castellum „Serwis i doradztwo ze strony firmy Baumit okazały się nieocenione podczas tak dużej i wymagającej realizacji. Tym bardziej, że długi okres robót wymagał ciągłej współpracy na linii Baumit – Castellum. Warto tutaj choćby przywołać sytuacje, w której przygotowane na początku robót zapotrzebowanie na materiały rosło z każdym dniem i każdym odkryciem konserwatorskim. Ta duża rewitalizacja warunkowała perfekcyjną obsługę ze strony naszego kooperanta i elastyczność podczas dostaw materiałów na plac budowy. Co ciekawe, podczas zaawansowanych prac tynkarskich, Castellum było największym w Europie odbiorcą szybko wiążących cementów i mączki marmurowej. Jednak podobnie jak podczas poprzednich wspólnych projektów, tak i tym razem nie zawiedliśmy się na produktach oraz obsłudze ze strony firmy Baumit.” Marka Baumit dostarczała także materiały budowlane do rewitalizacji Pałacu w Wojanowie, Synagogi pod Białym Bocianem we Wrocławiu, gmachu Politechniki Wrocławskiej czy budynku Ossolineum we Wrocławiu, które przeprowadzała firma Castellum. „Rewitalizacja Dworca Głównego we Wrocławiu to ponad 2-letni okres trudnych prac konserwatorskich wymagających precyzji, zaangażowania i fachowej wiedzy na temat stosowania odpowiednich technik i materiałów renowacyjnych. Firma Castellum znana jest z wieloletniego doświadczenia zdobytego podczas realizacji wielu kontraktów budowlano-konserwatorskich. Z kolei materiały firmy Baumit to idealne rozwiązania do wszelkiego rodzaju obiektów wymagających renowacji, a objętych ochroną konserwatora zabytków. Współpraca firmy Baumit i Castellum po raz kolejny pokazała, że nawet duże i wymagające realizacje można przeprowadzać zgodnie ze sztuką budowlaną, wymaganiami konserwatorskimi i nie zapominając o estetyce rewitalizowanego budynku” – komentuje Rafał Kmonk, Przedstawiciel Handlowy na region Wrocławia w firmie Baumit, odpowiedzialny za realizację kontraktu z Castellum i Budimex SA.

Sending
Ocena artykułu
0 (0 głosy)