Budujemy ogrodowe ścieżki

Kostka brukowa

fot. Kostka brukowa

Ścieżki ogrodowe to jeden z najważniejszych elementów ogrodowych. Wykonane z dekoracyjnego betonu, kostki czy naturalnego kamienia nadadzą przydomowej przestrzeni atrakcyjnego wyglądu, a także ułatwią utrzymanie jej w czystości. Na co więc należy zwrócić uwagę budując ścieżki, a czego lepiej unikać?

Planując zagospodarowanie przestrzeni wokół domu, przede wszystkim warto rzetelnie oszacować jaką powierzchnię mamy do dyspozycji. Wielkość terenu wpływa bezpośrednio na projekt i układ ścieżek oraz na wybór konkretnych rozwiązań. W dużych ogrodach bez problemu można rozplanować dróżki, ścieżki czy podjazdy. Z kolei na w przypadku małych powierzchni często trzeba ograniczyć się do prostej, ale ozdobnej drogi prowadzącej od furtki do wejścia domu. Miejmy na uwadze fakt, że w każdym przypadku musimy zachować umiar, ponieważ zbyt duże nagromadzenie elementów ozdobnym może dać zupełnie odwrotny efekt.

Miękkie, betonowe, drewniane, a może klasyczne twarde na bazie kamienia czy kostki brukowej? Ze względu na szeroki wybór nawierzchni dostępnych na rynku każdy znajdzie idealny dla siebie materiał. W zależności od wybranej nawierzchni, należy odpowiednio przygotować podłoże. Powierzchnie twarde, charakteryzujące się dużą wytrzymałością, doskonale sprawdzą się tam, gdzie przewidziane jest duże obciążenie. Są to przede wszystkim ciągi komunikacyjne, podjazdy czy place przed budynkami gospodarczymi.

Zobacz również: Szkodniki powojników

Grunt to dobre podłoże

ogród

fot. ogród

Przed rozpoczęciem prac, należy przede wszystkim ustalić poziom wód gruntowych. Jeśli jest on niski, to możemy być spokojni o efekt naszych działań. Gorzej, gdy nasz ogród usytuowany jest nisko i wody gruntowe znajdują się tuż pod powierzchnią ziemi. Wtedy należy pamiętać o montażu systemu drenów.

Następnie należy dokładnie wyznaczyć powierzchnię prowadzonych prac. Na zaznaczonym terenie wykonujemy wykop, pamiętając przy tym o dokładnym ściągnięciu humusu wraz z wszystkimi organicznymi częściami roślin. To jak głęboki będzie wykop, zależy głównie od finalnego przeznaczenia. Podjazd dla samochodów będzie wymagał zdecydowanie głębszego wykopu niż teren przeznaczony pod zwykłą, ogrodową ścieżkę. W przypadku najlżejszych ścieżek warstwa nośna powinna wynosić od 10 do 20 cm. Jest wykonywana głównie z drobnego żwiru lub piasku stabilizowanego cementem. Natomiast do budowy podjazdów, podsypkę dodatkowo mocno zagęszczamy mechanicznie. Warstwa nośna powinna wynosić około 30-40 cm, a pierwszą układaną warstwą powinien być dobrze zagęszczony piasek.

Beton – trwały i dekoracyjny
Największą zaletą betonowych nawierzchni jest przede wszystkim ich długowieczność. Odpowiednio przygotowane podłoże sprawi, że taka nawierzchnia będzie mogła przetrwać lata, nie popęka pod obciążeniem i nie powstaną koleiny. Decydując się na betonowe elementy w ogrodzie zyskujemy możliwość modelowania kształtu, koloru oraz faktury powierzchni. Dodatek barwionej kostki brukowej, ozdobnego kruszywa lub kamieni pozwala na uzyskanie ciekawych i bardzo nowoczesnych aranżacji. Betonowe nawierzchnie często są wykorzystywane do budowy podjazdów samochodowych i placyków. Jeżeli chcemy samodzielnie przygotować mieszankę betonową warto użyć cementu, który charakteryzuje się wysoką wytrzymałością i odpornością na działanie niekorzystnych czynników atmosferycznych lub agresywne środowisko chemiczne. Doskonale sprawdzi się w tym przypadku cement klasy 42,5 Ekspert, który ze względu na swoje właściwości robocze doskonale nadaje się do szerokiego stosowania przy wszelkiego rodzaju posadzkach, ścieżkach czy chodnikach.

Zawsze modna kostka
Kostka brukowa to nadal jeden bardziej popularnych materiałów wykorzystywanych do budowy ścieżek. W zależności od potrzeb i przeznaczenia produkuje się kostkę brukową o różnych zestandaryzowanych grubościach:
– 4 cm – do tworzenia nieobciążonych chodników czy dekoracyjnych opasek wokół budynku,
– 6 cm – do nawierzchni o małym obciążeniu t.j. ruch pieszy i lekkich pojazdów,
– 8 cm – na nawierzchnie ulic, parkingów,
– 10 cm – do nawierzchni obciążonych ruchem pojazdów ciężarowych, autobusów i innych maszyn generujących duże obciążenie.

Największa zaletą kostki brukowej jest szybkość jej układania i trwałość nawierzchni. Ponadto bardzo łatwo utrzymać ją w czystości lub naprawić w przypadku uszkodzeń poszczególnych elementów ścieżki lub podjazdu. Obecnie na rynku dostępna jest kostka brukowa w coraz ciekawszych formach i odcieniach, dający nieograniczone możliwości dekoracyjne. Ciekawym rozwiązaniem jest także kostka, której powierzchnia jest specjalnie uszarstniana, z odkrytym kruszywem lub postarzona (starobruk). Do dyspozycji mamy całą paletę kolorów i kształtów betonowej kostki brukowej, a asortyment producentów coraz częściej uzupełniany jest o barwne elementy małej architektury jak palisady, gazony czy elementy ogrodzeń.

Sending
Ocena artykułu
0 (0 głosy)