Budowa obwodnicy Wrocławia

Autostradowa Obwodnica Wrocławia

fot. Autostradowa Obwodnica Wrocławia

Jedno z największych polskich miast, stolica Dolnego Śląska będzie mieć nareszcie obwodnicę. Dla Wrocławia jest to bardzo ważna i niezmiernie potrzebna inwestycja. Do tej pory ruch tranzytowy odbywał się przez miasto, co powodowało powstawanie gigantycznych korków i zatorów. Po wielu latach udało się w końcu zaradzić wszystkim problemom, jakie stały na drodze do budowy obwodnicy – brak pieniędzy, przejęcie gruntów, procedury przetargowe.

Przeczytaj również: Designerski smak soli i pieprzu

Autostradowa obwodnica Wrocławia
Autostradowa obwodnica Wrocławia to inwestycja, która obejmuje 26,765 km autostrady A8 poprowadzonej nowym szlakiem, drogi ekspresowej S-8 o długości 0,5 km oraz dwa łączniki: Długołęka i Kobierzyce o łącznej długości 8,15 km. Budowa obwodnicy Wrocławia zlokalizowana jest na obrzeżach miasta w jego północno-zachodniej części.

Realizacja AOW została podzielona na 3 etapy:<div style="padding-left:30px">- etap I – odcinek o długości ponad 12 km, łącznik Kobierzyce (ok. 2,5 km). Etap ten jest realizowany przez firmę Budimex Dromex S.A.
– etap IIA – most przez Odrę wraz z estakadami dojazdowymi – około 1,5 km w ciągu AOW. Ten etap wykonywany jest przez konsorcjum firm: Mostostal Warszawa S.A.i Acciona Infraestructuras S.A.
– etap IIB – prawie 15 kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S8, 0,5 kilometrowy węzeł „Pawłowice” oraz łącznik „Długołęka” (ok. 5,5 km). Wykonawcą jest konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o. (lider), HEILIT + WORNER Budowlana Sp. z o.o.Wrocław, DYWIDAG Bau GmbH Monachium Niemcy, Mostostal Warszawa S.A.</div>

Przeczytaj również: Jak ocieplić wystrój wnętrza?
Autostradowa Obwodnica Wrocławia   estakada lewobrzeżna

fot. Autostradowa Obwodnica Wrocławia estakada lewobrzeżna

Projekt obwodnicy Wrocławia powstał w całości przez konsorcjum firm, w skład którego wchodzą następujące biura projektowe:<div style="padding-left:30px">- ARCADIS Profil Sp. z o.o. Warszawa
– BBKS – PROJEKT Sp. z o.o. Wrocław
– Zespół Badawczo – Projektowy MOSTY – WROCŁAW S.C.
– MOSTY KATOWICE Sp. z o.o. </div>
Projekt Mostu Rędzińskiego został w całości wykonany przez Z B-P MOSTY – WROCŁAW S.C. pod kierownictwem prof. Jana Biliszczuka.

Na chwilę obecną realizacja inwestycji przebiega bez większych opóźnień. Najbardziej zaawansowane prace odbywają się przy budowie głównego mostu przez Odrę i wyspę Rędzińską. Most ten po skończeniu będzie dumą i kolejnym punktem charakterystycznym Wrocławia.

Wschodnia obwodnica Wrocławia
Budowana obwodnica przebiegać będzie przez tereny powiatu wrocławskiego – wzdłuż południowej i wschodniej granicy Wrocławia. Wraz z Autostradową Obwodnicą Wrocławia, łącznikiem Długołęka i fragmentem autostrady A4 utworzy zamknięty pierścień, którego średnica wynosić będzie 15 – 20 km. Droga ta będzie mieć status wojewódzkiej. Łączna długość wschodniej obwodnicy wyniesie 30km.
Budowa obwodnicy została podzielona na kilka etapów. Pierwszy odcinek połączy Siechnice z Łanami. Będzie on powstawał najdłużej, dlatego został rozpoczęty jako pierwszy, choć tak naprawdę jest odcinkiem środkowym. Wykonawcą tego odcinka jest firma Skanska SA. Wykonawcy pozostałych odcinków zostaną wyłonieni w przetargach, które odbędą się w bieżącym roku.

Obwodnica śródmiejska Wrocławia
Jest to inwestycja, której realizacja trwa już od paru lat. Obecnie do ruchu oddano już 50% planowanego przebiegu. Obwodnica ta ma pomóc mieszkańcom Wrocławia w płynnym przemieszczaniu się pomiędzy peryferyjnymi dzielnicami miasta.

Na chwilę obecną Wrocławianie mogą jeździć po następujących elementach śródmiejskiej obwodnicy:<div style="padding-left:30px">- Aleją Armii Krajowej;
– Aleją Wiśniową;
– Aleja Generała Józefa Hallera;
– Ulicą Klecińską, Na Ostatnim Groszu i mostem Milenijnym.</div>
Obecnie w budowie jest odcinek północny, który ominie Cmentarz Osobowicki poprzez tereny targowiska Targpiast, a następnie poprowadzony będzie estakadą nad ulicą Żmigrodzką. Dalej obwodnica zostanie poprowadzona przez ulicę Poświęcką i Milicką, tereny poligonu i ogródki działkowe przy Lesie Sołtysowickim, jednak omijając same Sołtysowice, aby na końcu połączyć się ze wschodnim odcinkiem, przy wjeździe na Psie Pole, z drogą na Warszawę.

Odcinkiem będącym w planach to łącznik, rozpoczynający się na istniejącym rozjeździe przy al. Armii Krajowej, biegnąc dalej mostami nad Oławą i Odrą (będącymi elementami obwodnicy wschodniej) wzdłuż terenu Stadionu Olimpijskiego, a dalej nowymi mostami w kierunku Kowal. Odcinek ten nazwany jest aleją Wielkiej Wyspy.

Sending
Ocena artykułu
0 (0 głosy)