Projekty domów bez garażu

Projekt domu jednorodzinnego Amber

fot. Projekt domu jednorodzinnego Amber

Czy w czasach, w których przybywa zmotoryzowanych można wyobrazić sobie projekt domu bez garażu? Gdzie w takim razie przechowywać samochód i jak uchronić go przed wpływem zmieniającej się aury?

Projekty domów jednorodzinnych bez garażu wybierają najczęściej właściciele, którzy mają w planach budowę garażu wolnostojącego. Ich decyzja determinowana jest nie tylko odpowiednią wielkością działki, ale chęcią stworzenia dodatkowych pomieszczeń, służących, m.in. do składowania narzędzi ogrodniczych. Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość ewentualnej przebudowy garażu w przyszłości i zaadaptowania go na domek letniskowy lub warsztat. W przypadku budynku wolnostojącego łatwiejsze staje się także zwiększenie jego powierzchni użytkowej. Właściciele nie ingerują wówczas w zastaną strukturę domu czy ogrodu, które nadal tworzą spójną kompozycję. Podobnie jest z inwestorami, wybierającymi projekty nietypowe, wyróżniające się niespotykanym stylem lub kształtem bryły. Budowa domu z garażem może nie spełniać kryteriów projektu lub wpływać na końcowy efekt wizualny. Często podnoszonym argumentem przeciw garażom w bryle domu jest także obawa o przedostawanie się spalin do strefy dziennej lub zakłócanie ciszy odgłosami silnika. Nie każdemu zatem przypada do gustu wizja parkowania samochodu wewnątrz budynku. Tym bardziej, że w wielu projektach garaż dobudowywany jest od frontu, co zdecydowanie wpływa na przyszły wygląd domu.

Projekty domów bez garażu wolnostojącego wybierają także właściciele małych działek budowlanych, którzy umieszczają go w bryle lub rezygnują z jego posiadania. Ostatni należą jednak do rzadkości. Zmiana tempa życia i częstsze przeprowadzki na tereny oddalone od miasta pokazują, że współcześni inwestorzy zmuszeni są do poruszania się samochodem, a częściej dwoma samochodami. Wiąże się to m.in. z różnymi godzinami pracy małżonków lub potrzebą odwożenia dzieci do szkoły. W takiej sytuacji rezygnacja z garażu lub jego zbyt mała powierzchnia okazuje się niepraktyczna. Tym bardziej, gdy weźmiemy pod uwagę zmieniające się warunki atmosferyczne i konieczność wystawiania pojazdu na wpływ wysokich czy niskich temperatur. Koszty eksploatacji mogą wówczas przekroczyć jednorazowy koszt budowy garażu. Warto przy tym wspomnieć o niedogodnościach korzystania z samochodu zimą, kiedy co najmniej kilka minut zajmuje nam jego odpalenie i to na kilkunastostopniowym mrozie.

Jak wspomnieliśmy, nie każdy jednak może sobie pozwolić na luksus posiadania garażu w obrębie posesji. Czym zrekompensować jego brak? Najpopularniejszym rozwiązaniem, wybieranym przez właścicieli, jest budowa garażu lub wiaty samochodowej, usytuowanej w pobliżu domu. Koszty drugiej inwestycji są zdecydowanie niższe i nie wymagają pozwolenia na budowę, ale nie ochronią samochodu przed kradzieżą czy wpływem niekorzystnych warunków atmosferycznych. Standardowy garaż, natomiast, gwarantuje większe bezpieczeństwo właścicielowi pojazdu lecz wymaga od niego dopełnienia formalności w urzędzie i zwiększonych wydatków na inwestycję. Decyzja o budowie wiaty czy garażu powinna być zatem poprzedzona dokładną analizą obu rozwiązań i dostosowana do indywidualnych potrzeb przyszłego właściciela.
REKLAMAPK

Sending
Ocena artykułu
0 (0 głosy)