Dom marzeń młodych Polaków

Dom jednorodzinny z bloczków YTONG

fot. Dom jednorodzinny z bloczków YTONG

Młodzi ludzie łączą pragnienie stabilizacji z wysoką świadomością ekologiczną i chęcią do korzystania z najnowszych osiągnięć technologicznych – wynika z badań „YTONG: Dom 2020”, przeprowadzonych przez TNS OBOP na zlecenie Xella Polska, wiodącego producenta bloczków ściennych. Badanie zrealizowano wśród studentów architektury i budownictwa z okazji 15-lecia marki YTONG.

Blisko 80% respondentów chce mieszkać w domu jednorodzinnym, 72% jest przekonanych, że dom buduje się na lata. Zdaniem ekspertów wyniki te odzwierciedlają nowe socjologiczne trendy i postawy, które odbiegają od tych sprzed 15 lat – z początków gospodarki rynkowej w Polsce.

Pragnienia młodych Polaków mają oldschoolowy charakter „małej stabilizacji”, dostosowany do potrzeb naszych czasów. Młodzi marzą o tym, żeby dość wcześnie założyć rodzinę i zamieszkać z nią w domu pod miastem. – komentuje wyniki badania dr Tomasz Sobierajski, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego. – Dom marzeń ma mieć indywidualny charakter, być tani w eksploatacji i spełniać wymogi wynikające z proekologicznego stylu życia. Dom ma być miejscem relaksu, ale również i pracy. Zmiana formy pracy z odtwórczej na twórczą oraz rozwój nowych technologii, z którymi współcześni 20-latkowie są zaznajomieni sprawia, że za kilka lat większość pracy będzie można wykonywać w domu bez codziennych dojazdów do pracy. – konkluduje dr Tomasz Sobierajski.

Eko być – wysoka świadomość ekologiczna młodych
Większość przyszłych liderów rynku (70 proc.) zakłada, że głównym trendem w budownictwie w 2020 roku będzie energooszczędność. Wpływ na to będzie miał m.in. wzrost cen nośników energii (36 proc. wskazań). Pragmatyzm młodego pokolenia widoczny jest również w innym pytaniu – blisko 88% zgadza się z twierdzeniem, że technologie stosowane w budownictwie powinny doprowadzać do obniżania kosztów. Nowe domy powinny być funkcjonalne (86 proc.), uwzględniać alternatywne źródła pozyskiwania energii (79 proc.) i aspekt ochrony środowiska (77 proc.).

Zauważalne jest zwracanie uwagi na jakość – przyszli liderzy rynku gotowi są zainwestować w trwałe materiały wysokiej jakości (88 proc.), upatrując oszczędności nie w doraźnych działaniach, ale przede wszystkim w ograniczeniu kosztów w przyszłości.

Już w tej chwili bardzo istotnym problemem jest oszczędność energii i związane z tym koszty eksploatacji oraz ochrona środowiska. Respondenci dostrzegli wagę tych zagadnień. – twierdzi arch. Dorota Palmączyńska z Pracowni Projektowej Archipelag. – Bez inwestowania w technologie i systemy w budownictwie indywidualnym, nie będziemy mogli myśleć o zrównoważonym rozwoju. – dodaje Dorota Palmączyńska.

Innowacyjni i rozważni
Badanie pokazuje, że przyszli liderzy rynku budowlanego nie odrzucili zdroworozsądkowego podejścia swoich rodziców, ale chcą i potrafią czerpać z nowych rozwiązań, które niedawno pojawiły się na polskim rynku.

Współcześni młodzi Polacy w swoim myśleniu i postawach wpisują się w generacyjną falę rozwiniętych społeczeństw Zachodu i będą wpływać w dużym stopniu na zmianę rzeczywistości społecznej i urbanistycznej naszego kraju. – podsumowuje wyniki badania YTONG: Dom 2020 dr Tomasz Sobierajski.

Informacje o badaniu
Badanie „YTONG: Dom 2020” zostało przeprowadzone metodą CAWI w dniach 17 marca – 22 kwietnia 2010 przez TNS OBOP na zlecenie Xella Polska. Badanie miało na celu poznanie opinii przyszłych liderów rynku budowlanego, czyli osób, które aktualnie studiują na kierunkach związanych z budownictwem, na temat trendów na rynku budowlanym w Polsce. Swoje opinie przekazały osoby odwiedzające stronę http://www.15latYTONG.pl, na której zamieszczony był link do ankiety. W badaniu udział wzięło w sumie 309 osób, z czego 75 proc. stanowili przyszli liderzy rynku budowlanego. W badaniu wzięły udział przede wszystkim osoby młode – 86 proc. respondentów nie ukończyło 25 roku życia.

Sending
Ocena artykułu
0 (0 głosy)