Jaki rodzaj garażu wybrać?

Garaż – jaki rodzaj wybrać

fot. Garaż – jaki rodzaj wybrać

Dopasowanie garażu do indywidualnych potrzeb inwestora to kłopotliwe zadanie. Poszukując idealnego rozwiązania, warto odpowiedzieć sobie na kilka istotnych pytań. Przede wszystkim czy ma to być garaż wolnostojący, wkomponowany w bryłę domu, czy może dostawiony do budynku? Na jeden, dwa czy kilka aut? Z jedną czy dwiema bramami? Z miejscem na dodatkowe pomieszczenie czy tylko na parkowanie?

O tym jak zaprojektować garaż, aby w przyszłości cieszyć się wszystkimi jego zaletami podpowiada arch. Anna Prokopowicz z Pracowni Projektowej ARCHIPELAG.

Jak dopasować garaż?
Podczas wyboru rodzaju garażu decydujące znaczenie mają wymiary działki budowlanej, jej orientacja względem stron świata, sposób zagospodarowania posesji oraz zapisy MPZP. To właśnie one określają, czy możemy wybudować garaż w bryle budynku, obok niego, w piwnicy czy też zdecydować się na garaż wolnostojący. Należy także zwrócić uwagę na otoczenie naszej działki, a zwłaszcza na charakter naszej ulicy. Jeśli jest ruchliwa, trzeba zadbać o dłuższy podjazd, który umożliwi swobodne manewrowanie, tak aby nie trzeba było wyjeżdżać na ulicę tyłem.

Obowiązujące przepisy nie ograniczają powierzchni zabudowy garażu, a jedynie określają jego minimalną wysokość (2,2 m) oraz wielkość bramy wjazdowej. Warto także wcześniej zastanowić się czy w przyszłości nie przyda nam się bardziej garaż dwustanowiskowy. – podpowiada arch. Anna Prokopowicz z Pracowni Projektowej ARCHIPELAG.

Podczas planowania garażu należy także wziąć pod uwagę umiejętność kierowania samochodem przez innych domowników oraz ich posturę. Każdy garaż powinien być wyposażony w elektryczną instalację oświetleniową oraz w system wentylacyjny. W nieogrzewanym pomieszczeniu wentylację zapewnią otwory wentylacyjne w przeciwległych ścianach lub w ścianie i bramie garażowej. Przepisy wymagają, aby łączna powierzchnia otworów wentylacyjnych nie była mniejsza niż 0,04 m2 na każde stanowisko (np. dwa otwory wentylacyjne o przekroju 14 x 14 cm lub średnicy 15 cm). Z kolei w garażu ogrzewanym niezbędna jest wentylacja grawitacyjna.

Garaż – jaki rodzaj wybrać

fot. Garaż – jaki rodzaj wybrać

Garaż połączony z bryłą
Popularnym rozwiązaniem jest połączenie garażu z bryłą domu. Atutem takiego rozwiązania jest fakt, że dzięki temu oszczędzamy miejsca na działce, co przy obecnych wysokich cenach gruntu ma duże znaczenie. Wspólne ściany i instalacje oznaczają także ograniczenia kosztów budowy. Zaletą jest także wygoda takiego rozwiązania, ponieważ bez względu na warunki panujące na zewnątrz wsiądziemy do auta suchą stopą. Bardzo często inwestorzy obawiają, że brama garażowa będzie najbardziej rzucającym się elementem elewacji frontowej. Obecnie producenci prześcigają się w tworzeniu kolekcji zawierających bramy, okna i drzwi, które łączy wspólny kolor i materiał. – arch. Anna Prokopowicz.

W trakcie planowania układu domu trzeba zwrócić uwagę na sposób połączenia garażu z częścią mieszkalną. Pod względem funkcjonalności, najlepiej będzie, gdy pomiędzy obiema częściami domu znajdzie się śluza w postaci pomieszczenia gospodarczego lub kotłowni. Takie rozwiązanie pozwala zabezpieczyć część mieszkalną przed napływem spalin, zmniejszyć hałas silnika i ograniczyć ucieczkę ciepła – w przypadku gdy zdecydujemy się na ogrzewany garaż.

Istnieje kilka sposobów na powiązanie garażu z domem. Pomieszczenie garażowe wcale nie musi mieć wysokość równej reszcie pomieszczeń na parterze. Minimalna niezbędna wysokość to 2,2 m. W takim wypadku strop nad garażem może tworzyć poziom pośredni pomiędzy parterem a piętrem. To sprawi, że pomieszczenie nad garażem będzie naturalnie wyodrębnione od reszty domu i może z powodzeniem pełnić rolę wyciszonej pracowni, odosobnionej sypialni lub pralni – radzi arch. Anna Prokopowicz. Inną wersją jest wyodrębnienie garażu z bryły budynku i umieszczenie go z boku, z przodu lub z tyłu domu. W tym wypadku, garaż będzie tworzył osobną konstrukcję i zostanie pokryty oddzielnym dachem.

To, gdzie będzie usytuowany garaż w dużej mierze zależy od wymiarów działki budowlanej i od planu zagospodarowania całej posiadłości. Jeżeli działka jest dużych rozmiarów, można pozwolić sobie na umiejscowienie garażu z tyłu budynku. Wtedy dłuższy podjazd przyda się jako przestrzeń przeznaczony do parkowania dla dodatkowych samochodów.

Ciekawym rozwiązaniem jest także garaż dostawiony do boku domu – można na nim urządzić rozległy taras i cieszyć się dodatkową komfortową strefą wypoczynkową – podpowiada architektka z Pracowni Projektowej ARCHIPELAG.

Kolejną opcją jest zaprojektowanie garażu w poziomie piwnicy. Niewątpliwą zaletą takiego rozwiązania jest fakt, że garaż nie ingeruje w kształt bryły i nie wymaga pokrycia dachem. Wadą może okazać się wzrost kosztów budowy domu, w zależności od tego, czy planujemy podpiwniczenie całkowite czy tylko częściowe. Trzeba również wygospodarować miejsce na podjazd i pochylnię, której nachylenie nie powinno przekraczać 25%. To oznacza, że jej długość wyniesie min. 6 metrów. Poza tym, aby zjazd do garażu nie nastręczał kłopotów zimą, należy wykonać odwodnienie nawierzchni, instalację przeciwoblodzeniową oraz wykończyć ją materiałem antypoślizgowym np. ryflami – radzi arch. Anna Prokopowicz.

Garaż – jaki rodzaj wybrać

fot. Garaż – jaki rodzaj wybrać

Garaż wolnostojący
Alternatywnym rozwiązaniem jest garaż wolnostojący, na ogół droższy niż wbudowany i zestawiony z bryłą. Taka opcja wymaga osobnego pozwolenia na budowę. Należy się także zastanowić czy ma on być ogrzewany, czy tylko ocieplony. Dla samochodu najbardziej korzystna jest temperatura od 5° do 8° C. Taki poziom ciepła bez problemu utrzyma się w nieogrzewanym pomieszczeniu, pod warunkiem, że wszystkie jego ściany będą ocieplone. Jedynie w czasie ostrej i mroźnej zimy może się zdarzyć, że temperatura spadnie poniżej zera – dodaje architekta. Ogromnym atutem takiego rozwiązania jest fakt, że wielkość i położenie garażu na działce zależą tylko od inwestora i technicznych warunków usytuowania.
Jeśli zdecydujemy się na garaż wolnostojący, warto wzbogacić go o dodatkowe pomieszczenia np. pojemny schowek na sprzęty ogrodowe oraz rowery lub warsztat. Należy wtedy pomyśleć o ogrzewaniu całego budynku lub chociażby o możliwości czasowego podniesienia temperatury. Przydatne jest także zaprojektowanie osobnego wyjścia z takiego pomieszczenia. Coraz popularniejszym trendem jest projektowanie przy garażach wolnostojących zadaszonych tarasów z kominkiem. Jest to świetne rozwiązanie dla inwestorów, którzy nie zagospodarowali w ten sposób przydomowego tarasu lub ich projekt domu nie przewidywał zadaszonego miejsca do grillowania i relaksu w otoczeniu ogrodowej zieleni.

Wiata garażowa
Alternatywą dla wszelkiego rodzaju garaży jest wiata garażowa. Nie zastąpi ona zabudowanego i osłoniętego od wiatru pomieszczenia dla samochodu, ale ma także szereg innych zalet. Przede wszystkim koszt takiej inwestycji nie jest wysoki. Drewno konstrukcyjne, materiał na pokrycie zadaszenia, lekka podbudowa do ustabilizowania gruntu oraz kostka betonowa potrzebna do wyłożenia pasów jezdnych – to w zasadzie wszystko, czego potrzebujemy. Dodatkowo istotny jest fakt, że na wybudowanie wiaty o powierzchni nie przekraczającej 25m2 nie potrzebujemy pozwolenia na budowę. Wystarczy chęć postawienia wiaty zgłosić odpowiednim organom. Jednakże należy pamiętać, że prawo pozwala na postawianie zaledwie dwóch wiat na 500 m2 powierzchni działki – wyjaśnia arch. Anna Prokopowicz. Wiata może okazać się świetnym rozwiązaniem jeśli musimy zagospodarować małą lub wąską działkę. Ażurowa konstrukcja, nigdy nie przytłoczy przestrzeni posesji w takim stopniu jak najmniejszy nawet garaż. Wiatę garażową można zastosować także jako rozwiązanie tymczasowe – do chwili, gdy czynniki zewnętrzne pozwolą nam na budowę garażu.

Garaż – jaki rodzaj wybrać

fot. Garaż – jaki rodzaj wybrać

O czym warto pamiętać?
Aby nie zaburzyć estetyki i układu funkcjonalnego posesji warto wygospodarować osobne miejsce przeznaczone na postój samochodu. Może to być zaciszne miejsce „pod chmurką”, zadaszona wiata lub garaż. Garaż ma dużo zalet – zwiększa komfort użytkowania samochodu, chroni go przed zimnem i wilgocią, likwiduje przykre obowiązki, takie jak odśnieżanie i skrobanie szyb zimą, a latem zabezpiecza przed zbytnim nagrzewaniem pojazdu. Dodatkowo, pozwala na przechowywanie akcesoriów samochodowych np. opon sezonowych z dala od części mieszkalnej. Rozważając usytuowanie i funkcjonalność garażu, należy wziąć pod uwagę wymiary działki, możliwości finansowe oraz indywidualne potrzeby wszystkich członków rodziny. Musi to być rozważna i dobrze przemyślana decyzja. Najlepiej będzie jeśli na rodzaj garażu zdecydujemy się już na etapie projektowania domu i zagospodarowania posesji. Dzięki temu unikniemy problemów związanych z późniejszą rozbudową i będziemy mogli w pełni cieszyć się funkcjonalnością idealnie dopasowanego do nas rozwiązania.

Sending
Ocena artykułu
0 (0 głosy)