Projekty pensjonatów

pensjonat

fot. pensjonat

Działalność w branży turystycznej wymaga olbrzymich nakładów finansowych, pracy i cierpliwości. Zanim hotel, motel, lub pensjonat zacznie przynosić regularne zyski musi zdobyć pozycję, zaufanie klientów i dobrą opinię wśród usług hotelarskich.

Prowadzenie obiektu hotelowego może przynosić duże zyski, pod warunkiem, że: spełnia on wymogi określone w przepisach, cieszy się dobrą opinią klientów, jest atrakcyjny pod względem ofertowym i architektonicznym.

O standardach obiektu turystycznego mówi ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (tekst jedn. DzU z 2004 r. nr 223, poz. 2268 ze zm.).
Według przepisów ustawy, obiekt hotelowy musi mieć odpowiednią wielkość, wyposażenie, a także określony zakres usług, ze względu na rodzaj i kategorię obiektu. Do tego dochodzą jeszcze wymagania sanitarne i przeciwpożarowe.
Najwyższe rangą są hotele, motele i pensjonaty. Ustala się dla nich pięć kategorii oznaczonych gwiazdkami. Zgodnie z Art. 36. wyżej wymienionej ustawy:
„1) hotele – obiekty posiadające co najmniej 10 pokoi, w tym większość miejsc w pokojach jedno- i dwuosobowych, świadczące szeroki zakres usług związanych z pobytem klientów;
2) motele – hotele położone przy drogach, zapewniające możliwość korzystania z usług motoryzacyjnych i dysponujące parkingiem;
3) pensjonaty – obiekty posiadające co najmniej 7 pokoi, świadczące dla swoich klientów całodzienne wyżywienie;”

Kiedy inwestycja w obiekt hotelowy jest opłacalna?
Przed podjęciem decyzji o inwestycji w obiekt turystyczny, należy zapoznać się z lokalnym rynkiem i nakreślić biznesplan. Ponadto proponowana oferta nie może powielać schematu. To aspekt, który w znaczącej części odpowiada za „obłożenie” miejsc noclegowych, zarówno w sezonie, jak i poza nim. Cenna wiedza na temat potencjalnego turysty jest kluczem do sukcesu. Oprócz standardowych usług, hotel, czy też pensjonat może oferować dodatkowe usługi medyczno-estetyczne, lub medyczno-sanatoryjne, najbardziej popularne w miejscowościach uzdrowiskowych. Obecnie, do pakietów standardowych na stałe weszły zabiegi odnowy biologicznej i SPA, które klienci mogą nabyć w ramach pobytu lub dodatkowo płatnej usługi.

Kiedy znane są już kluczowe wytyczne, w tym: grupa docelowa klientów, ilość miejsc noclegowych, pokoi, oraz zakres usług, rodzaj obsługi gastronomicznej, medycznej i kosmetycznej, można przystąpić do poszukiwania odpowiedniego obiektu, lub przeglądnąć projekty hoteli lub projekty pensjonatów dostępne w sieci.

Warto wiedzieć, że na budowę lub modernizację obiektów niemieszkalnych takich jak: zajazdy, karczmy lokale handlowe itp., można uzyskać dotacje UE w ramach Programu skierowanego na rozwój obszarów wiejskich w wysokości 50% realizowanej inwestycji. Maksymalna kwota dofinansowania wynosi 300 tys.

Jak wybrać projekt pensjonatu lub hotelu?
Tak jak w przypadku projektów domów jednorodzinnych, gotowy projekt pensjonatu i hotelu jest tańszy niż dokumentacja wykonywana na indywidualne zlecenie klienta. W tym wypadku należy się spodziewać kosztu od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Projekty na zlecenie klienta wyceniane są indywidualnie.
Projekty pensjonatów agroturystycznych oraz obiektów, które mają powstać na terenach restrykcyjnie potraktowanych w lokalnych MPZP, będą wymagały indywidualnego podejścia. Bardzo często wytyczne konserwatorskie wymuszają by projekt pensjonatu oparł się o ściśle określone rozwiązania i technologie. Jego powierzchnia zabudowy, wysokość, stylistyka, technologia, rodzaj i pokrycie dachu, a nawet stolarka i kolorystyka budynku mogą zawierać się w warunkach zabudowy dla obiektów hotelowych w konkretnym obszarze.

Sending
Ocena artykułu
0 (0 głosy)