Odbiór mieszkania krok po kroku

klucze

fot. klucze

Odbiór mieszkania to moment, na który z niecierpliwością oczekują klienci deweloperów. Jednak zanim to nastąpi, warto poświęcić uwagę samej procedurze obioru. W mieszkaniu mogą pozostać skrzętnie ukryte usterki, które z czasem będą wymagały kosztownych napraw. Jak uchronić się przed fuszerką wykonawców?

Przeczytaj również: Kto chce zamieszkać w Mrówkowcu?

Prawidłowy odbiór mieszkania od dewelopera wymaga odpowiedniej wiedzy z zakresu budownictwa. Niektóre, z pozoru niewielkie usterki, mogą z czasem urosnąć do rangi poważnych wad technicznych, których usunięcie będzie bardzo kosztowne.

Wsparcie specjalisty przy odbiorze mieszkania nie powinno kosztować więcej niż kilkaset złotych i warto z niego skorzystać. Krzywe ściany i sufity, brak pionów, nierówne kąty, zarysowane ramy i szyby okienne, ubytki w tynkach, to lista klasycznych wad, które występują praktycznie w każdej nowo wybudowanej nieruchomości. Mogą jednak zdarzyć się dużo poważniejsze usterki w mieszkaniach, które wykonawca ma obowiązek usunąć na swój koszt przed podpisaniem odbioru przez nabywcę.

Fachowy odbiór mieszkania ma na celu „wyłowienie” wszystkich uchybień i wpisanie ich do protokołu zdawczo-odbiorczego. Jeśli usterki uniemożliwiają klientowi przystąpienie do prac wykończeniowych, ustalany jest termin ich usunięcia i kolejna data odbioru lokalu.

Odbiory mieszkań – groźne usterki
Wśród najpoważniejszych błędów wykonawczych wymienia się:
– wady w izolacjach termicznych i przeciwwilgociowych – powodują wychładzanie się pomieszczeń, przemakanie przegród, powstawanie mostków termicznych, a w konsekwencji rozwój grzybów i pleśni – takie usterki najłatwiej wyłapać w okresie jesienno-zimowym,
– oszukane profile okienne z cieńszymi stalowymi wzmocnieniami i gorszą izolacyjnością cieplną,
– szpary na styku parapetu i okna,
– niesprawny bądź niepodłączony wyłącznik różnicowoprądowy – grozi porażeniem,
– źle zamontowana stolarka drzwiowa – drzwi nie powinny otwierać się i zamykać same,
– krzywe posadzki, popękane, z wybrzuszeniami, uginające się,
– źle wykonane podłączenia instalacyjne – ze ścian wystają całe rury zamiast odpływów, zaworów i korków od zasileń – to jednak zależy od umowy z deweloperem,
– z sufitu powinny wystawać kable trójżyłowe – do dwużyłowego przewodu nie ma możliwości podłączenia lampy z trzema poziomami oświetlenia (np. takiej lampy gdzie świeci zamiennie jedna, dwie lub trzy żarówki bądź wszystkie naraz);

W protokół odbioru można wpisać wszystkie uwagi dotyczące wad mieszkania. Zdecydowanie trudniej sprawdzić podłączenia instalacyjne i hydrauliczne, gdyż wymagają instalacji docelowych urządzeń, np. kranów. W przypadku kontroli działania podłączeń elektrycznych można zaopatrzyć się w żarówkę z oprawką lub małą lampkę i w ten sposób sprawdzić gniazdka w każdym pomieszczeniu.

Przed podpisaniem odbioru należy też zmierzyć powierzchnię wszystkich pomieszczeń. Zasady wykonania obmiaru kontrolnego z pewnością zostały zawarte w umowie sprzedaży lokalu. Na koniec zostaje ona wpisana do przyrzeczonej notarialnej Księgi Wieczystej w chwili jej założenia. Od tego czasu nabywca ma 7 dni na ewentualne zweryfikowanie wymiaru lokalu i ewentualną korektę.

Odbiór mieszkania
Po podpisaniu protokołu odbioru mieszkania klient otrzymuje:
– komplet kluczy zarówno do mieszkania, jak i pozostałych części wspólnych budynku,
– dokumenty – w tym rzut mieszkania z powykonawczym pomiarem powierzchni, komplet pism niezbędnych do zawarcia umów z dostawcami mediów i zakładem telekomunikacyjnym.

Okres rękojmi
Okres rękojmi to 3 lata, podczas których nabywca ma możliwość zgłaszania wszelkich usterek w ramach gwarancji. Warto o tym wiedzieć, zwłaszcza, gdy nieprawidłowości zaczną pojawiać się podczas prac wykończeniowych lub krótko po nich.REKLAMAPK

Sending
Ocena artykułu
0 (0 głosy)