Sypialnia – strefa nocnego relaksu i odpoczynku

sypialnia

fot. sypialnia

Sypialnia to miejsce wyjątkowe w naszym mieszkaniu. Jest miejscem prywatnym i intymnym, do którego osoby postronne rzadko mają wstęp. Dlatego zastanawiając się na doborem mebli należy uświadomić sobie sprawę najważniejszą – pomieszczenie to powinno być przeznaczone wyłącznie do wypoczynku i snu.

Dla własnego bezpieczeństwa lepiej jest uczynić z sypialni oazę ciszy i spokoju unikając zagracania jej „niezbędnymi rzeczami”.
O tym, że w sypialni nie powinien stać telewizor, czy komputer ze względu na promienie jonizujące i pole elektrostatyczne (stąd osiadający kurz) wytwarzane przez ich ekrany, mówi się od dawna. Jeśli tylko jest to możliwe usuńmy je ze strefy snu, a jeżeli nie mamy takiej możliwości – oddzielmy miejsce pracy od wypoczynku wykorzystując w tym celu np. parawan.

Aby wstać rześkim i wypoczętym, powinniśmy przeznaczyć na sen około 8 godzin na dobę, sam proces zasypiania, czyli uspokajania organizmu po ciężkim dniu trwa około 10-20 minut. Oprócz regeneracji sił fizycznych sen służy przede wszystkim do regeneracji mózgu – to jak, gdzie i na czym śpimy ma zasadnicze znaczenie dla tego procesu.
Ważnym dla zdrowia jest, aby spać w ciemnym, cichym i dobrze przewietrzonym pokoju.
Dodatkowo jakość naszego snu poprawi się, jeśli będziemy się relaksować i wypoczywać w otoczeniu wysokiej jakości materiałów o delikatnym wykończeniu i fakturze.

sypialnia

fot. sypialnia

Dla naszego kręgosłupa niezwykle istotny jest odpowiedni dobór materaca. Nie powinien być zbyt miękki, wbrew pozorom nawet w czasie snu, nasz kręgosłup potrzebuje solidnego oparcia w części piersiowej oraz lędźwiowej. Nie popadajmy jednak w skrajności – spanie na twardym jak deska materacu musi być bolesne przez niepotrzebną koncentrację i napięcie mięśni – z całą pewnością nie jest to wygodne. Materac powinien być również wykonany z odpowiedniego tworzywa, najlepiej z warstwą końskiego włosia, które jest silnie higroskopijne i chłonie pot, nie dopuszczając jednak do przedostania się go do wewnętrznych części materaca.

Drugim ważnym elementem naszego łóżka jest poduszka. Ten prosty przedmiot może decydować o całym komforcie snu. Biologicznie, ciało leżąc na boku dąży do podparcia kręgosłupa w odcinku szyjnym, gdy śpimy na brzuchu czy plecach, często podświadomie odrzucamy poduszkę jako podparcie, co jest związane z jej zbyt dużymi rozmiarami. Wybierzmy lekką, w miarę miękką i najlepiej niezbyt dużą.

sypialnia

fot. sypialnia

Trzecia sprawa – kołdra. Aby zadbać o odpowiedni komfort termiczny powinniśmy mieć dwie – lekką i cienką na lato oraz ciepłą, puchową na zimę.
Warto także zadbać o własną głowę – w pobliżu zagłówka lubimy stawiać stoliki nocne – są one niezwykle użyteczne jednak nie każde będą dla nas równie bezpieczne. Wybierzmy te modele, które będą miały kanty poniżej linii materaca lub te o zaokrąglonych brzegach – eliminując ryzyko urazu. Tego typu stoliki nocne znajdziemy m.in. w klasycznej kolekcji Rafael marki Klose lub w nowoczesnych liniach Lanao, czy Quattro.

Pamiętajmy aby dobrze się wyspać potrzebujemy „spokoju” również estetycznego – nie każda propozycja sprawdzi się w strefie wydzielonej dla nocnego odpoczynku.

Sending
Ocena artykułu
0 (0 głosy)